ناجی کارگر کارشناس ارشد روانشناسی بالینی مشاورخانواده، کودک و نوجوان و مشاور تحصیلی ناحیه دو با بیش از ده سال سابقه کار در زمینه های روانشناختی و تحلیل رفتار. مدرس کارگاه های روانشناختی وبازی درمانگر پنج سال سابقه همکاری با مجتمع دانشگاه.
باتوجه به نقش خانواده در همکاری با مدارس به منظور پیشبرد اهداف تحصیلی وتربیتی دانش آموزان پیشنهاد میکنم عزیزان از این صفحه دیدن و ما را با پیشنهادهای سازنده تان یاری فرمایید.
با آرزوی موفقیت در تمامی مراحل زندگی و جهانی زیباتر برای شما عزیزان
واحد مشاوره دانشگاه شیراز
☘ شب های امتحان، زمان یادگیری دروس نیست و در این شب ها فقط باید به مرور درس ها بپردازید.
☘ برنامه امتحانی را هفته قبل از امتحان به دقت مرور کنید.
☘ قبل از اتمام کلاس ها و شروع امتحانات به خودتان اطمینان داشته باشید و از امتحان نترسید.
☘ سوالات از کتاب درسی شماست و شما با مطالعه کتاب های درسی به راحتی می توانید به سوالات پاسخ دهید.
☘ از ایجاد رقابت ناسالم با دانش آموزان دیگر اجتناب کنید.
☘ برای صبح امتحان ، صبحانه مناسبی میل نمایید و به هیچ وجه گرسنه به جلسه امتحان نروید (عسل،کشمش،خرما توصیه می شود).
☘ به استراحت و خواب خود در شب امتحان توجه کافی داشته باشید.
☘ از حبس کردن خود در اتاق مطالعه خودداری کرده و استراحت لازم را داشته باشید.
☘ دلایل کلی اضطراب در زمان امتحان
☘ راهکارهایی برای کاهش اضطراب امتحان
👶تولد تا ١سالگي:
سن شكل گيري دلبستگي و احساس ايمني
👪 وظيفه والدين:
پاسخگوي حساس بودن به نيازها و گريه كودك.
👧 ٢-١ سالگي:
سن شكل گيري حس استقلال
👪 وظيفه والدين:
دادن فرصت اكتشاف و تحرك؛ صحبت كردن زياد با كودك و توصيف اعمال كودك ؛ استفاده از تكنيك پرت كردن حواس براي تربيت كودك.
👦 ٤-٢ سالگي:
سن دوستيابي ورود به گروه و يادگيري زبان .
👪 وظيفه والدين:
اقتدار؛ الگوي خوب بودن؛ اعطاي وظايف به كودك؛ خوب گوش دادن به كودك و احساساتش
👩 ١٢-٥ سالگي:
سن شكل گيري هويت كودك؛ شكل گيري عزت نفس و يادگيري ارزشها و هنجارها.
👪 وظايف والدين:
اقتدار؛ الگوي خوب بودن؛ ياد دادن مهارت حل مساله؛ نظارت بر كودك و دوستي هاي او؛ ايجاد رابطه خوب با كودك.
چگونه هوش هیجانی و اعتماد به نفس کودکمان را تقویت کنیم؟
♨فرض کنید کودکی با دیدن باران یا برف ذوقزده شده و شتابان نزد پدر و مادرش میدود و بارش باران یا برف را خبر میدهد...
الان رفتار صحیح والدین چیست⁉
▪پدر و مادر باید همراه او به وجد بیایند
▪ذوق کنند
▪هورا بکشند
▪دست بزنند.( پرورش هوش هیجانی)
▪دستشان را زیر باران بگیرند و خیسی آن را احساس کنند.
▪لباس گرم بپوشند و با هم زیر باران لذت بروند.
و بعد از چند دقیقه به خانه برگردند.
🔴این زمان هایی که کودک احساساتی میشود (هیجان مثبت یا منفی) به شدت بر هیجانات، احساسات، روابط شما با هم تاثیر مثبت دارد. و این لحظه، بهترین زمان برای ابراز همدلی خود با کودک و رشد اعتماد به نفس است.
♨ولی متاسفانه در بیشتر مواقع این اتفاقات اینقدر برای بزرگترها تکراری شده که:::::
_ با سردی با کودک برخورد میکنند.
_ مگه چیه؟ بارونه دیگه.
_ آخی بارون ندیده (تمسخر).
_ بیشتر مراقب سرماخوردگی او هستند (سلامت جسمی) در صورتی که سلامت روحی او هم بسیار مهم است.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
اختلالات رایج در نارساخوانی
🔴👈🏻١) اشکال در تشخیص شنیداری و دیداری (تشابهات و تفاوت ها): اختلال در تشخیص و تمیز شنیداری بهترین و مهمترین عامل در پیش بینی موفقیت خواندن در پایه اول ابتدایی است. با آزمون وپمن ، یا کلمات هم آغاز وهم پایان می توان این اشکال را شناسایی کرد.
🔴👈🏻٢) اشکال در تحلیل و ترکیب :
در این وضعیت دانش آموز از طریق صوت با املا را نمیتواند بشناسد و یا همه صداهای یک کلمه را به صورت تک تك یا منفرد می شناسد اما قادر به ترکیب آنها نیست و در نتیجه دچار نارساخوانی میشود.
🔴👈🏻٣)توالي حافظه دیداری: رایج ترین و بیشترین نوع اشکالات در نارساخوانی است. ( جانسون و مایکل باست، جوردن ۱۹۹۷)
🔴👈🏻٤) اشکال جهت یابی و ادراک دیداری: این اختلال به صورت معکوس کردن حروف و کلمات و اعداد خود را نشان میدهد.
🔴👈🏻٥)اشکال در درک لفظی : در این وضعیت دانش آموز معنی کلمه را درک نمی کند یا از درک آن عاجز است.
🔴👈🏻٦)اشکال در درک تحلیلی : یعنی دانش آموز از قضاوت و ارزشیابی نقادانه متن مورد مطالعه عاجز است. عدم رشد مهارتهای در ک لفظي و تحلیلی منجر به اختلال مهارتهای خواندن انتقادی می گردد.
🔴👈🏻٧) اشکالات تمرکزی: ۲۵ درصد نارساخوانان دارای بیش فعالی هستند.
🔴👈🏻٨) اشکال در تمیز شنیداری و توالی شنیداری : ۶۰ درصد دانش آموزان اختلال یادگیری اشکالات معناشناسی و تمیز شنیداری دارند.
🔴👈🏻٩) اشکالات درک روابط فضایی و تکمیل دیداری: ۱۰ درصد دانش آموزان اختلالات ویژه یادگیری اشکال ادراک بینایی و مهارتهای حرکتی دارند.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
چگونه هوش هیجانی و اعتماد به نفس کودکمان را تقویت کنیم؟
♨فرض کنید کودکی با دیدن باران یا برف ذوقزده شده و شتابان نزد پدر و مادرش میدود و بارش باران یا برف را خبر میدهد...
الان رفتار صحیح والدین چیست⁉
▪پدر و مادر باید همراه او به وجد بیایند
▪ذوق کنند
▪هورا بکشند
▪دست بزنند.( پرورش هوش هیجانی)
▪دستشان را زیر باران بگیرند و خیسی آن را احساس کنند.
▪لباس گرم بپوشند و با هم زیر باران لذت بروند.
و بعد از چند دقیقه به خانه برگردند.
🔴این زمان هایی که کودک احساساتی میشود (هیجان مثبت یا منفی) به شدت بر هیجانات، احساسات، روابط شما با هم تاثیر مثبت دارد. و این لحظه، بهترین زمان برای ابراز همدلی خود با کودک و رشد اعتماد به نفس است.
♨ولی متاسفانه در بیشتر مواقع این اتفاقات اینقدر برای بزرگترها تکراری شده که:::::
_ با سردی با کودک برخورد میکنند.
_ مگه چیه؟ بارونه دیگه.
_ آخی بارون ندیده (تمسخر).
_ بیشتر مراقب سرماخوردگی او هستند (سلامت جسمی) در صورتی که سلامت روحی او هم بسیار مهم است.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
مشکل عدم تمرکز و دقت در کودکان با چیستان:
🔺بچهها عاشق چیستان هستند و دوست دارند چیستان ها را یاد بگیرند و آنها را برای دوستان و فامیل تعریف کنند.
🔺چیستان کمک میکنه تا کودکان خوب گوش بدهند. اگر شنیداری قوی نداشته باشند نکته چیستان را از دست میدهند و نمیتوانند جواب را پیدا کنند.
🔺برای سخت تر شدن آنها را با سرعت تند بخوانید و کودکتان را امتحان کنید.
🔺بعد از مدرسه و یا اگر یک روز سختی را کودکتان گذرانده است و دنبال فعالیتی هستید که مغز و جسم او استراحت کند، چیستان یک گزینه عالی هست.
🔺چیستان برای کودکان استرس را کاهش میدهد و احساس بهتری میکنند. در حالیکه مغز در حال کار کردن است، یک زنگ تفریحی برای روز و استراحتی برای مغز هست.
🔺مشکل عدم تمرکز و دقت در کودکان این روزها یکی از معضلات آموزش و یادگیری هست.
باسمه تعالی
عواقب سرزنش کودک چیست؟
عناصر اصلی برقراری ارتباط هنگامی شکل می گیرد که فرد دوران کودکی خود را می گذراند.زمانی که تجارب کودکی به وجود می آیند و تاثیر مهمی در بقیه زندگی فرد دارند و همچون سایه ای زندگی افراد در بقیه دوره ها را دنبال می کند.البته نگاه به گذشته وبررسی آن می تواند فرد را در فراتر رفتن از این دوران یاری کند.
روانشناسان،والدین و روابط را به عنوان دلایل مهم و موثری بر مراحل بعدی زندگی در نظر می گیرند.
در اینجا دو موضوع متداولی را به تصویر می کشم که می تواند نتایج منفی برآمده از دوران کودکی و تاثیرات آن در بزرگسالی را روشن کند.
اگر والدینی سخت گیر داشتید از سرزنش شدن خواهید ترسید .سخت گیری چیزی است که به ترس شکل می دهد.کودک با توجه به والد سخت گیر خود یاد می گیرد که مراقب رفتار و اعمال خود باشد اما زمانی که سخت گیری و سرزنش بیش از حد بشود ترس از سرزنش شدن را با خود به همراه می آورد و همین امر به نوبه ی خود از او یک فرد ضعیف و مطیع در محیط کار در دایره دوستان و محیط های ورزشی و سایر محیط های مشابه می سازد.این نوع رفتارها می تواند موجب رفتارهای عکس هم بشود به طوری که فرد سرکش می شود و از این طریق از خود دفاع می کند.
اگر با کلمات سرزنش شده اید از اشتباه کردن خواهید ترسید کلمات زننده می توانند بیش از خشونت فیزیکی تخریب گر باشند .آنها می توانند فرد را از اشتباه کردن بترسانند این کار به معنای اجتناب از برخی موقعیت ها در زندگی است.این مساله می تواند موجب انتخاب چنین کلماتی در بزرگسالی فرد شود یا برعکس نفرت از کلمات زننده و سرزنش افزایش یابد و احساس حقارت هرگز از بین نرود.
نتیجه: سرزنش ایجاد احساس حقارت است و احساس حقارت تاثیر بسیار مهمی در تخریب شخصیت فرد را دارد .
در نتیجه هم خود فرد آسیب می بیند و هم می تواند عامل نابسامانی اجتماع نیز گردد.
نقطه ی مقابل سرزنش تکریم و بزرگداشت و احترام گذاشتن است.تحقیر در هر سنی مشکل ساز است اما در دوران کودکی می تواند تاثیر گذارتر باشد زیرا تاثیر کلمات برروی کودکان بیشتر است.
تحقیقات نشان داده است که هر فرد در 10 سال اول عمر خود به طور متوسط با حدود 150 هزار پیام و واژه منفی مواجه می شود و بیشتر این پیام ها با محتوای بی عرضه، ننبل،شلخته،دست و پاچلفتی،خنگ،بی شعور،بی مسولیت،توهیچی نمی شی،بکن نکن،حرف نزن،نخور،بشین نشین،دست بزن دست نزن،به جز خرابکاری بلد نیستی.
این پیام ها هم از طرف والدین و هم از مدرسه تزریق می شودو با هدف کنترل کودک از مصادیق تحقیر کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد.
1)مقایسه و ارزیابی او با دیگران 2)طعنه زدن و سرزنش کودک در مقابل دیگران 3)نظارت افراطی بر کودک
4)سلام نکردن به کودک 5)تذکر پی در پی 6)صداکردن کودک با القاب ناپسند
7)تحمیل ا مور برکودک 8)اجازه ندادن به کودک برای صحبت کردن و کامل کردن گفتارش
9)عدم توجه به قول و قرار با کودک 10)داشتن انتظارات فراتر از توان کودک 11)مسخره کردن کودک
تحقیر کردن عوارض جسمی و روانی را دربردارد. مانند:
1)کمبود اعتماد به نفس.اولین و مهمترین آسیب کاهش عزت و اعتماد به نفس است.هرچه قدر عزت نفس کودک پایین تر باشد امید و آرزوهای او دچار نقصان می شود و این گونه کودکان در برقراری ارتباط با دیگران مشکل خواهند داشت و دربزرگسالی به این باور خواهند رسید که قادر به انجام هیچ کاری نیستند.
2)افسردگی 3)خجالتی بودن 4)ایجاد شخصیت ناسازگار مثل لجبازی 5)خشونت
6)عدم توانایی ارتباط صحیح با دیگران 7)خود کم بینی 8)از ذست دادن مهارت نه گفتن
عواقب جسمی:بی اشتهایی-پرخوری-هیجانات منفی-اختلال در خواب حتی ترس و شب ادراری
واحد مشاوره-سرکارخانم کارگر-مشاور دبستان دخترانه دانشگاه